KOMISIA PRE SLOVANSKÚ SLOVOTVORBU
PRI MEDZINÁRODNOM KOMITÉTE SLAVISTOV
Ľudmila LIPTÁKOVÁ
Krajina / Country: | Slovensko |
Afiliácia / Affiliation: | Prešovská univerzita v Prešove Pedagogická fakulta Katedra komunikačnej a literárnej výchovy Ul. 17. novembra 15 080 01 Prešov Slovensko |
E-mail: | ludmila.liptakova@unipo.sk |
Rok narodenia / Year of birth: | 1963 |
Člen slovotvornej komisie / Commission membership: | od r. 2020 |
Akademické hodnosti / Academic titles: | prof. PaedDr. CSc. |
ORCID: | 0000-0001-5639-6209 |
Výskumné zameranie / Research interests: | lexikológia, slovotvorba, vývinová lingvistika, edukačná lingvistika |
Linky / Links: | Univerzitný profil: https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/katedry/kklv/ Bibiografia: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57196216883 https://www.pulib.sk/web/kniznica/epc/autor/Liptáková+Ľudmila+%28ID-002104%29 https://epc.pulib.sk/epc/v2/catalog?author=0002104&faculty=PF |

Výberová bibliografia / Selected bibliography
I. Knižné publikácie (monografie, učebnice, slovníky) / Books (monographs, text-books, dictionaries)
a) Autor, spoluautor / author, co-author
Liptáková, Ľ.: Okazionalizmy v hovorenej slovenčine. Prešov: Náuka 2000.
Liptáková, Ľ. (50 %) – Vužňáková, K.: Dieťa a slovotvorba. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2009. Online.
Liptáková, Ľ. (30 %) et al.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2011.
Liptáková, Ľ.: Kognitívne aspekty vyučovania materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2012.
Liptáková, Ľ. (60 %) – Cibáková, D.: Edukačný model rozvíjania porozumenia textu v primárnom vzdelávaní. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2013. Online.
Liptáková, Ľ. (36 %) et al.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 2., doplnené a prepracované vydanie. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2015. Online.
Kovalčíková, I. – Ropovik, I. – Ferjenčík, J. – Liptáková, Ľ. (13 %) et al.: Diagnostika a stimulácia kognitívnych a exekutívnych funkcií žiaka v mladšom školskom veku. 2., rozšírené vydanie. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2016.
b) Editor, spolueditor / editor, co-editor
Sičáková, Ľ. – Liptáková, Ľ. (50 %) (eds.): Slovo o slove [11]: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2005. Online.
Sičáková, Ľ. – Liptáková, Ľ. (50 %) (eds.): Slovo o slove [12]: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2006. Online.
Sičáková, Ľ. – Liptáková, Ľ. (33 %) – Hlebová, B. (eds.): Slovo o slove [13]: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2007. Online.
Liptáková, Ľ. (50 %) – Klimovič, M. (eds.): Inovácie vo vyučovaní jazyka a literatúry. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2008. Online.
Liptáková, Ľ. (34 %) – Vužňáková, K. – Rusňák, R. (eds.): Slovo o slove [15]: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2009. Online.
Liptáková, Ľ. (40 %) – Andričíková, M. – Klimovič, M. (eds.): Slovo o slove [16]: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2010. Online.
Liptáková, Ľ. (60 %) – Klimovič, M. (eds.): Encyklopédia jazyka pre deti. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2014.
Liptáková, Ľ. (50 %) – Klimovič, M. (eds.): Encyklopédia slovenského jazyka pre deti. Bratislava: Perfekt 2019.
Ološtiak, M. – Liptáková, Ľ. (30 %) – Bednárová-Gibová, K. (eds.): Slovanská slovotvorba. Synchrónia, inovácie, neologizácia. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2022. Online.
Liptáková, Ľ. (ed.): Výskum porozumenia textu v mladšom školskom veku. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2023.
c) Kapitoly v monografiách / Chapters in monographs
Liptáková, Ľ.: Poznámky k jazykovej a metajazykovej interpretácii skutočnosti dieťaťom mladšieho školského veku. In: Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Eds. J. Škoda – P. Doulík a kol. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně 2010, s. 166 – 185.
Slančová, D. – Liptáková, Ľ. (10 %) – Ondráčková, Z. – Vužňáková, K.: Slovná zásoba v ranom veku. In: Desať štúdií o detskej reči: lexika – gramatika – pragmatika. Ed. D. Slančová. Prešov – Bratislava: Filozofická fakulta PU – VEDA, vydavateľstvo SAV 2018, s. 25 – 86. Online.
Liptáková, Ľ.: Slovotvorné znalosti. In: Implicitné jazykové znalosti dieťaťa. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2020, s. 197 – 288. Online.
Liptáková, Ľ. (70 %) – Kopčíková, M.: Východiská a metodológia výskumu porozumenia textu v mladšom školskom veku. In: Výskum porozumenia textu v mladšom školskom veku. Ed. Ľ. Liptáková. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2023, s. 9 – 30.
Liptáková, Ľ. (60 %) – Gogová, E.: Detské predstavy o počúvaní a o čítaní. In: Výskum porozumenia textu v mladšom školskom veku. Ed. Ľ. Liptáková. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2023, s. 31 – 62.
Liptáková, Ľ. (60 %) – Brestovičová, A.: Porozumenie informačného textu In: Výskum porozumenia textu v mladšom školskom veku. Ed. Ľ. Liptáková. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2023, s. 81 – 144.
II. Štúdie (príspevky v časopisoch, zborníkoch) / Studies (journal articles, proceedings papers, etc.)
Valeková (Liptáková), Ľ.: Okazionalizmy v tvorbe Daniela Heviera pre deti. In: Slovenská reč, 1993, roč. 58, č. 2, s. 72 – 74. Online.
Valeková (Liptáková), Ľ.: Slovotvorne motivované slovo v detskej tvorbe Daniela Heviera. In: Slovenská reč, 1993, roč. 58, č. 3, s. 140 – 144. Online.
Liptáková, Ľ.: Komunikačno-pragmatická dimenzia okazionalizmov v hovorených prejavoch. In: Slovenská reč, 1998, roč. 63, č. 1, s. 30 – 38. Online.
Liptáková, Ľ.: Okazionálne slovesá v hovorenej komunikácii. In: Studia Philologica. Annus 6. Prešov: Prešovská univerzita, Fakulta humanitných a prírodných vied 1998, s. 23 – 35.
Liptáková, Ľ.: Neuzuálne pomenovania osôb. In: Slovenská reč, 1999, roč. 64, č. 1, s. 3 – 12. Online.
Štekauer, P. – Franko, Š. – Slančová, D. – Liptáková, Ľ. (7 %) – Sutherland-Smith, J.: A comparative research into the transfer of animal names to human beings. In: View[z]: Vienna English working papers, 2001, Vol. 10, Number 2, pp. 69 – 75.
Liptáková, Ľ.: Lesk a bieda slovotvorného učiva na jednotlivých stupňoch vzdelávania. In: Slovo o slove [9]: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2003, s. 110 – 130.
Liptáková, Ľ.: Vyučovanie tvorenia slov v mladšom školskom veku. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2003, roč. 49, č. 5 – 6, s. 153 – 160.
Liptáková, Ľ.: Preferované slovotvorné typy desubstantívnych slovies v súčasnej slovenčine. In: Západoslovenské jazyky I.: zborník vedeckovýskumných prác. Ed. P. Odaloš. Banská Bystrica: Univerzita M. Bela, Pedagogická fakulta 2005, s. 99 – 108.
Liptáková, Ľ.: Slovotvorba ako odraz časopriestoru dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku. In: Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: sborník příspěvků z odborné konference. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta 2006, s. 257 – 263.
Liptáková, Ľ.: Kognitívno-komunikačná interpretácia prototypu vidieka na poľsko-slovenskom pomedzí deťmi mladšieho a staršieho školského veku. In: Uczeń na pograniczu językowym polsko-slowackim. Ed. I. Nowakowska-Kempna. Bielsko-Biala: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej 2007, s. 97 – 109.
Liptáková, Ľ.: Príležitostná slovotvorba ako súčasť jazykovej interpretácie sveta. In: Jazykové a kognitívne aspekty okazionálnych výrazov a ich textové funkcie. Eds. J. Sabol – L. Sisák. Prešov: Prešovská univerzita, Filozofická fakulta 2008, s. 60 – 83.
Liptáková, Ľ.: Slovotvorná motivácia ako prostriedok porozumenia textu. In: Od morfém ku komplexným slovám a ich paradigmám. Výraz, význam, funkcia. Eds. M. Ološtiak – L. Sisák. Prešov: Prešovská univerzita, Filozofická fakulta 2013, s. 191 – 198.
Liptáková, Ľ.: O vzťahu a štruktúre implicitných a explicitných jazykových znalostí dieťaťa mladšieho školského veku, In: O dieťati, jazyku, literatúre, 2013, roč. 1, č. 2, s. 15 – 30. Online.
Liptáková, Ľ.: Slovotvorná motivácia v slovenčine ako opora rozvíjania lexikálnej kompetencie cudzojazyčného študenta. In: Slovenčina (nielen) ako cudzí jazyk v súvislostiach [II]. Eds. J. Pekarovičová – Z. Hargašová. Bratislava: Univerzita Komenského 2016, s. 165 – 182.
Liptáková, Ľ.: Didaktická transformácie teórie lexikálnej motivácie. In: Didaktické studie, 2017, roč. 9, č. 2, s. 13 – 31. Online.
Klimovič, M. – Kresila, J. – Liptáková, Ľ. (34 %): Factual Text Comprehension Tasks as a Tool for Stimulation Executive Functions in 9- to 10-year-old-children. In: L1-Educational Studies in Language and Literature, 2017, Vol. 17, pp. 1 – 22. DOI: https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.04.03
Liptáková, Ľ.: Využitie frazeologickej a slovotvornej motivácie pri stimulovaní pracovnej pamäti žiaka. In: Svět v obrazech a ve frazeologii = World in pictures and in phraseology. Ed. L. Janovec. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta 2017, s. 169 – 186.
Liptáková, Ľ.: Slovotvorná motivácia v jazykovom vývine dieťaťa. In: Jazykovedný časopis, 2018, roč. 69, č. 3, s. 600 – 615. DOI: https://doi.org/10.2478/jazcas-2019-0036
Liptáková, Ľ.: What Developmental Linguistics Can Offer L1 Education. An Example of the Relation between Implicit and Explicit Word formation Knowledge in Slovak Speaking Children. In: Crossroads. A Journal of English Studies, 2019, Issue 24, pp. 12 – 25. DOI: https://doi.org/10.15290/cr.2019.24.1.02
Štěpáník, S. – Liptáková, Ľ. (30 %) – Szymańska, M.: Cesty ke komunikačně-funkčnímu pojetí v české, slovenské a polské didaktice mateřského jazyka. In: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Nakladatelství Karolinum 2019, s. 23 – 71.
Awramiuk, E. – Vlčková-Mejvaldová, J. – Liptáková, Ľ. (25 %): Sound form signalization in L1 Polish, Czech and Slovak textbooks: In search of best practices. In: L1-Educational Studies in Language and Literature, 2021, Vol. 21, pp. 1 – 27. DOI: https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.01.01
Liptáková, Ľ.: Lexikálna pragmatika v implicitných znalostiach dieťaťa. In: Studia Academica Slovaca: prednášky 57. letnej školy slovenského jazyka a kultúry. Eds. J. Pekarovičová – M. Vojtech. Bratislava: Univerzita Komenského 2021, s. 229 – 252. Online.
Liptáková, Ľ.: Porozumenie textu ako cesta k formovaniu interkultúrneho porozumenia u detí. In: InterKult 2021: tematski zbornik : Izabrani radovi sa Sedme međunarodne konferencije. Ed. S. Ilić. Novi Sad: Pedagoški zavod Vojvodine 2022, s. 27 – 37.
Liptáková, Ľ.: Vyučovanie slovenčiny v časopise Slovenská reč. In: Slovenská reč, 2022, roč. 87, č. 3, s. 564 – 587. Online.
Liptáková, Ľ.: Frazémy v jazyku dieťaťa mladšieho školského veku. In: Aspekty jazykovedné a literárnovedné [V]. Ed. V. Kováčová. Ružomberok: Verbum, vydavateľstvo Katolíckej univerzity 2022, s. 27 – 43.
Liptáková, Ľ.: Implicitné znalosti dieťaťa o slovotvornom hniezde. In: Slovanská slovotvorba: synchrónia, inovácie, neologizácia. Eds. M. Ološtiak – Ľ. Liptáková – K. Bednárová-Gibová. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity 2022, s. 411 – 428. Online.
Liptáková, Ľ.: Slovné asociovanie detí hovoriacich po slovensky. In: Slovenská reč, 2022, roč. 87, č. 1, s. 61 – 79. Online.
Liptáková, Ľ.: Z výskumu detského porozumenia textu. In: Jazykovedný časopis, 2023, roč. 74, č. 2, s. 577 – 592. DOI: https://doi.org/10.2478/jazcas-2024-0012
Liptáková, Ľ.: Predstavy detí mladšieho školského veku o procesoch čítania. In: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 2023, tom 32, s. 1 – 12. DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.12
© 2024 | Komisia pre slovanskú slovotvorbu
webdesign © 2024 Marianna Kraviarová