18.1 Edukačná štylistika - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
18 APLIKOVANÁ ŠTYLISTIKA

Edukačná štylistika patrí k aplikovaným štylistickým disciplínam a je zameraná na praktické využitie štylistických poznatkov vo vzdelávaní.


Didaktika slohu ako súčasť teórie vyučovania slovenského jazyka (a literatúry)

Proces kreovania didaktiky materinského jazyka ako mladej hraničnej vednej disciplíny je badateľný najmä od začiatku 60. rokov 20. storočia. V tomto období bola po prvýkrát vyslovená požiadavka spájania slohu s jazykovou praxou a životom dieťaťa.

Didaktika slovenského jazyka (a literatúry), súčasťou ktorej je i teória vyučovania slohovej zložky predmetu, je hraničná, sprostredkujúca, teoreticko-aplikačná a zároveň praktická disciplína, ktorá sa nachádza v prieniku viacerých základných vedných odborov (predovšetkým jazykovedy, literárnej vedy a vied o človeku a spoločnosti v širšom zmysle).
Didaktika slohu je integrovanou súčasťou didaktiky slovenského jazyka.


Slohová (komunikačno-slohová, slohovo-komunikačná) zložka vyučovania materinského jazyka

Vyučovanie slovenského jazyka je založené na komunikačno-poznávacom princípe. Spočíva vo vyhľadávaní jednotlivých jazykových javov v rôznych typoch textov, v následnom usúvzťažnení, triedení a systematizovaní analyzovaných javov, čo vedie k zovšeobecneniu poznatkov o danom jave.

Z obsahového hľadiska predmet slovenský jazyk (a literatúra) zahŕňa jazykovú, slohovú a literárnu zložku. Jazyková a slohová zložka tvoria integrálnu súčasť jazykového vyučovania, nie sú vzájomne oddelené.
Integrácia jazykovej a slohovej zložky sa podporuje efektívnym uplatňovaním komunikačného princípu vyučovania.
  

Štylistická teória v primeraných modifikáciách má vo vyučovaní komunikačno-slohovej výchovy svoje pevné miesto, pretože osvojené štylistické vedomosti majú vplyv na vyjadrovanie žiakov a kladne ovplyvňujú ich výkon.

Komunikačno-slohová výchova zahŕňa recepciu (príjem) aj produkciu (tvorbu) jazykových komunikátov. Do úvahy berie všetky zložky komunikácie s dôrazom na výber vhodných výrazových prostriedkov vo vzťahu k adresátovi, komunikačnej situácii a zámeru, vzhľadom na formu jazykového prejavu.








BELÁKOVÁ, M., 2017. Teória a prax vyučovania slovenského jazyka I. (Úvod do problematiky). Trnava: Katedra slovenského jazyka a literatúry Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
BETÁKOVÁ, V. a Ž. TARCALOVÁ, 1984. Didaktika materinského jazyka. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
BÍLIK, R., M. BELÁKOVÁ, E. CHUDÍKOVÁ a R. RAFFAJ, 2011. Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. Trnava: TYPI Universitatis Tyrnaviensis.
ČECHOVÁ, M., 1985. Vyučování slohu (Úvod do teórie). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ČECHOVÁ, M., 1998. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
DOLNÍK, J. a E. BAJZÍKOVÁ, 1998. Textová lingvistika. Bratislava: Stimul.
FINDRA, J., 2004. Štylistika slovenčiny. Martin: Osveta.
GAVORA, P., 1992. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
Inovovaný Štátny vzdelávací program pre primárne vzdelávanie. Vzdelávacie oblasť Jazyk a komunikácia [online]. [cit. 2022-06-22]. Dostupné z: https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-1.stupen-zs/jazyk-komunikacia/
Inovovaný štátny vzdelávací program pre nižšie sekundárne vzdelávanie [online]. [cit. 2022-06-22]. Dostupné z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/sjl_nsv_2014.pdf
KRÁLIK, Ľ., 2015. Stručný etymologický slovník slovenčiny. Bratislava: Veda, Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV.
KRŮŽELOVÁ, M., 2009. Máme rádi sloh. Praha: Portál.
KŘÍSTEK, M., 2012. A comparison of 20th century theories of style (in the context of Czech and British scholarly discourses). Brno: Muni Pres.
LIGOŠ, M., 2009a. Základy jazykového a literárneho vzdelávania I. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: Filozofická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku.
LIGOŠ, M., 2009b. Základy jazykového a literárneho vzdelávania II. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: Filozofická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku.
MISTRÍK, J., 1997. Štylistika. 3. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
PALENČÁROVÁ, J., J. KESSELOVÁ a J. KUPCOVÁ, 2003. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
RUŠČÁK, F., 1971. Nácvik invencie, kompozície a štylizácie na hodinách slohu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
SLANČOVÁ, D. 1994, 1996. Praktická štylistika. Štylistická príručka. 1., 2. vyd. Prešov: Slovacontact.
SLANČOVÁ, D., 2003. Východiská interaktívnej štylistiky (od eklektizmu k integrácii). In: Slovenská reč. Roč. 68, č. 4, s. 207 – 223.
SLANČOVÁ, D., 2007. Štýl v jazykovej interakcii a jeho druhy. In: Ľ. Sičáková, Ľ. Liptáková a B. Hlebová, eds. Slovo o slove 13, s. 118 – 126.
SLANČOVÁ, D., 2019b. Socioštylistika ako súčasť interaktívnej štylistiky – návraty a perspektívy. In: Jazykovedný časopis. Roč. 70, č. 3, s. 607 – 625.
SLANČOVÁ, D., S. SPÁČILOVÁ a A. TIMKOVÁ LAZUROVÁ, 2021b. Štylistická terminológia v časopise Slovenská reč (termíny štýl a sloh). In: Z. Popovičová Sedláčková, ed. Štýl – komunikácia – kultúra. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 101 – 116.
Východiská zmien v kurikule základného vzdelávania. ŠPÚ 2021 [online] [cit. 2022-06-22]. Dostupné z: https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2022/01/2022-01-13-SPU-Vychodiska-zmien-ZV.pdf
Vzdelávací štandard Slovenský jazyk a literatúra – gymnázium so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom [online]. [cit. 2022-06-22]. Dostupné z: http.:// https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-gymnazia-so-stvorrocnym-patrocnym-vzdelavacim-programom/jazyk-komunikacia/slovensky_jazyk_a_literatura_g_4_5_r_novy.pdf


© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah