9.2 Vymedzenie komunikačného registra - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
9 SOCIOŠTYLISTIKA

Východisko socioštylistiky tvorí koncept sociálnej inštitúcie, komunikačného registra a komunikačnej sféry.
 
  • Sociálna inštitúcia je v sociologickom aj antropologickom zmysle v zásade každý všeobecne praktizovaný a v danej kultúre odovzdávaný spôsob správania sa. Zo sociálno-psychologického hľadiska predstavujú inštitúcie predovšetkým komplex vzorovo určených, vzájomne sa doplňujúcich normatívnych očakávaní vymedzujúcich príslušné správanie sa osôb plniacich určité roly.
  • Komunikačná sféra je komunikačný priestor príslušný istej sociálnej inštitúcii.
  • Makrosociálny komunikačný register je konvencionalizované (normované) jazykové a parajazykové správanie sa ľudí preferované v komunikačnej sfére prislúchajúcej sociálnej inštitúcii.
  • Mikrosociálny komunikačný register je konvencionalizované (normované) jazykové a parajazykové správanie sa ľudí preferované vo vzťahu k dynamickým aspektom fungovania sociálnej inštitúcie, ktorými sú sociálne roly (úlohy), sociálny status, sociálna dištancia a sociálny vzťah. Rozoznávame:
      • rolové mikrosociálne komunikačné registre (napr. mikrosociálny komunikačný register učiteľský, lekársky, ošetrovateľský, pacientsky, trénerský, rodičovský, partnerský, orientovaný na dieťa...);
      • mikrosociálne komunikačné registre horizontálnej sociálnej dištancie na škále od sociálnej blízkosti po sociálnu vzdialenosť (napr. intímny, súkromný verejný, oficiálny);
      • mikrosociálne komunikačné registre vertikálnej sociálnej dištancie na škále sociálnej rovnocennosti, nadradenosti, podradenosti (napr. neformálny, formálny);
      • mikrosociálne komunikačné registre sociálnej hodnoty sociálneho správania sa (nižší, vyšší).
               
Jednotlivé komunikačné registre tvoria registrové kontinuum. Existujú a fungujú vo vzájomnom horizontálnom aj vertikálnom prepojení, prienikoch (interferenciách) a vplyvoch.

Komunikačné registre fungujú dynamicky: proces posunu, striedania, prepínania medzi jednotlivými komunikačnými registrami – makrosociálnymi aj mikrosociálnymi – a subregistrami v závislosti od sociálneho kontextu a komunikačnej situácie sa nazýva striedanie registrov, prepínanie medzi registrami.






BALEGOVÁ, O., 2005. Kultúra a spoločnosť v systémovom a komunikačnom prostredí. In: BOLFÍKOVÁ, E. Medzi občanom a štátom. Kontexty slobody, demokracie a spravodlivosti. Košice: Univerzita P. J. Šafárika, s. 15 – 39.
BROWN, R., 1977. Introduction. In: C. Snow a Ch. Ferguson, eds. Talking to children: language input and acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, s. 1 – 23.
FERGUSON, Ch., 1977. Baby talk as a simplified register. In: C. Snow a Ch. Ferguson, eds. Talking to children: language input and acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, s. 237 – 253.
GIDDENS, A., 1999. Sociologie. Praha: Argo.
HORECKÝ, J., 2000b. Slančová, D.: Reč autority a lásky (Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity 1999. 224 + 51 s. In: Jazykovedný časopis. Roč. 51, č. 1, s. 44 – 46.
KELLER, J., 1992. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.
KOŘENSKÝ, J., J. HOFFMANNOVÁ, J. MÜLLEROVÁ et al., 1999b. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
KRÁĽOVÁ, Ľ., 2007. Sociálne inštitúcie. Politika. Náboženstvo. Rodina. Prešov: KM-Systém, s. r. o.
MERGEŠ, J., 2016. Textové stereotypy komentátorského prejavu v priamych televíznych prenosoch z futbalu. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
OLOŠTIAK, M., 2011. Aspekty teórie lexikálnej motivácie. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
SLANČOVÁ, D., 1999. Reč autority a lásky. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove
SLANČOVÁ, D. a S. ZAJACOVÁ, 2007. Komunikačný register ako prostriedok verbálnej socializácie dieťaťa. In: O. Orgoňová, ed. Jazyk a komunikácia v súvislostiach II. Bratislava: Univerzita Komenského 2007, s. 153 – 163.
ŠLOSÁR, D., 2021. Sociálne inštitúcie a sociálne organizácie. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah