Vývinová štylistika - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
12 VÝVINOVÁ ŠTYLISTIKA

Vývinová štylistika skúma osvojovanie štylém v zmysle osvojovania vedomia štylistických kvalít ako obsahov štylém a komplexu jazykových a nejazykových prostriedkov ako vnútornej formy štylém na vyjadrenie príslušných obsahov v procese vývinu reči. Skúma to, ako sa formuje schopnosť tvoriť a vnímať štylisticky a štýlovo diferencované texty; ako sa formuje individuálny personálny štýl; to všetko v procese formovania jazykovej, komunikačnej a axiologickej kompetencie. Okrem iného si vývinová štylistika všíma:
  • osvojovanie komunikačných rámcov a schém,
  • osvojovanie komunikačných registrov,
  • osvojovanie textových štruktúr.
    







BERKO-Gleason, J., ed. 1997. The development of language. 4. vyd. Boston: Allyn and Bacon.
BRESTOVIČOVÁ, A., 2003. Ontogenéza verbálnej interakcie v ranom období vývinu dieťaťa. Rigorózna práca. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
HARČARÍKOVÁ, P. a M. KLIMOVIČ, 2011. Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
HOFFMANNOVÁ, J., 2000. Styl současných teenagerů (na pozadí úvahy o „stylech věkových“). In: Stylistyka 9, s. 247 – 262.
Jelínek, M., 2002b. Styl subjektivní (s. personální). In: P. Karlík, M. Nekula a J. Pleskalová, eds. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 460 – 461.
KAPALKOVÁ, S., 2009. Vývin reči. In: KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 96 – 112.
LIPTÁKOVÁ, Ľ. et al., 2011, 2015. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 1., 2. vyd. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
McCABE, A., 1997. Developmental and cross-cultural aspects of children´s naration. In: M. Bamberg, ed., Narrative development: six approaches. New Jersey, London: Lawrence Earlbaum Associates, s. 137 – 174.
MIKO, F., 1957. Poznámky k vývinu slohu dieťaťa a niektoré problémy metodiky slohovej výchovy. In: J. Hvozdík, F. Miko a Š. Tóbik, eds. Sborník Filologickej fakulty Vysokej školy pedagogickej v Prešove. I. časť pedagogicko-metodická. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, s. 75 – 96.
MISTRÍK, J., 1997. Štylistika. 3. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
OWENS, R. E., 2001. Language development. An introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon.
RUSNÁK, J., 2002. „Správy z druhej ruky“: komunikačné stereotypy a ich fungovanie v médiách. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., 2022. Developmental stylistics. In: Jazykovedný časopis. Roč. 73, č. 1, s. 65 – 77.
SLANČOVÁ, D., 2019a. Lingvistický výskum vývinu reči slovensky hovoriacich detí: stručný prehľad a bibliografia. In: Jazyk a kultúra. Roč. 10, č. 39 – 40, s. 105 – 130.
VAŇKOVÁ, I., 2007. Nádoba plná řeči. Člověk, řeč a přirozený svět. Praha: Karolinum.
ZAJACOVÁ, S., 2005. Narácia detí predškolského veku. In: Ľ. Sičáková a Ľ. Liptáková, eds. Slovo o slove 11, s. 73 – 83.
ZAJACOVÁ, S., 2012. Komunikačné registre v rolových hrách detí. Výsledky sociolingvistického experimentu. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.


© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah