10.7 Politická komunikačná sféra - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR

  • Politická komunikačná sféra je hierarchicky organizovanou sociálnou inštitúciou, v ktorej sa komunikuje o stave činností spojených so správou každodenného chodu relatívne uzavretého sociálneho prostredia (napr. štát, mesto, kraj, okres, mesto, mestská časť, obec).
  • Politiku možno charakterizovať ako sociálny proces, ktorým sa nadobúda a uplatňuje mocenský nárok a vykonáva spoločenská správa.
  • Účelom politickej komunikačnej sféry je umožnenie komunikácie o aktuálne relevantných verejných otázkach (napr. zahraničných, hospodárskych či kultúrnych).
  • Politická komunikačná sféra je determinovaná vzťahmi vychádzajúcimi z politického dialógu, teda politik – politik/politici, politická strana – politická strana/politické strany a pod.
  • V rámci mediálnej politickej komunikačnej sféry ako prieniku mediálnej a politickej komunikačnej sféry je komunikácia determinovaná vzťahom politik/politická strana – (tím politického marketingu/public relations) – (médium) – publikum.
  • V rámci komunikačnej sféry politického marketingu ako prieniku marketingovej a politickej komunikačnej sféry je komunikácia determinovaná vzťahom politický kandidát/politická strana – (tím politického marketingu/public relations) – volič.
  • Komunikácia v politickej komunikačnej sfére sa realizuje prostredníctvom spektra žánrov, ktoré sú určované v prípade politickej komunikačnej sféry spôsobmi organizácie každodenného politického života (napr. politický program, stanovy politickej strany, koaličná zmluva), v prípade mediálnej politickej komunikačnej sféry žánrami fungujúcimi v mediálnej oblasti (napr. správa, komentár, politická diskusia), v prípade komunikačnej sféry politického marketingu žánrami realizovanými v marketingovej sfére v priamej komunikácii, prípadne nepriamo prostredníctvom médií (napr. leták, televízny spot, billboard, multimediálne príspevky na sociálnych sieťach).
  • Osobitné postavenie v rámci politickej komunikačnej sféry zastávajú formy komunikačnej interakcie politikov s novinármi, potenciálne sprostredkované či aspoň podporené pracovníkmi oddelení politického marketingu alebo vzťahov s verejnosťou (napr. tlačová beseda, informatívny brífing, press foyer).
  • Obsahy štylém textov politickej komunikačnej sféry sú sústredené okolo viacerých centrálnych štylistických kvalít, z ktorých najvýraznejšie sú sociatívnosť, subjektívnosť, persuazívnosť v kombinácii s pojmovosťou.
  • Osobitnú pozornosť v rámci politickej komunikačnej sféry v súčasnosti púta interakcia sféry politickej komunikácie a bežnej (súkromnej) komunikácie, čo sa odzrkadľuje na všeobecnom posilňovaní politického populizmu založeného na imitovaní súkromnej komunikácie vo verejnej sfére (napr. priame a familiárne oslovovanie voličov, používanie krstných mien pri označovaní iných politikov).





  1. Vezmite si niekoľko predvolebných letákov (alebo si ich vyhľadajte prostredníctvom služby Google obrázky). Aký je spôsob jazykového oslovovania voličov? Akými výrazovými prostriedkami sa politik snaží podporiť vyznenie a prijatie politického posolstva? Ako politik hovorí o sebe a o svojej politickej strane (resp. nezávislosti od politického subjektu)? Aké gramatické kategórie sa podieľajú na špecifikách jazykového vyjadrovania politického posolstva?

  2. V politickej debate (napr. v televízii alebo na internete) identifikujte výrazové prostriedky konfrontačnosti a konsenzu (napr. medzi moderátorom a politikom, resp. politikmi navzájom).
 



ALTHEIDE, D. L. a R. P. SNOW, 1979. Media logic. Beverly Hills, London: Sage.
BOČÁK, M., 2018. Šport v televíznom spravodajstve z perspektívy formátovania. In: M. Bočák, J. Mergeš a P. Sasák. Súčasný mediálny šport (Tri prieniky do fungovania športu v televízii). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, s. 77 – 161.
CINGEROVÁ, N., I. DULEBOVÁ a R. ŠTEFANČÍK, 2021. Politická lingvistika. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm.
HLAVČÁKOVÁ, S., 2001. Agentúrna žurnalistika. Bratislava: Univerzita Komenského.
KAČALA, J., M. PISÁRČIKOVÁ a M. POVAŽAJ, eds., 2003. Krátky slovník slovenského jazyka. Štvrté, doplnené a upravené vydanie. Bratislava: Veda.
MIKO, F. a A. POPOVIČ, 1978. Tvorba a recepcia. Bratislava: Tatran.
MISTRÍK, J., 1997. Štylistika. Bratislava: Veda.
SCRUTON, R., 1989. Slovník politického myšlení. Brno: Atlantis.
TÓTH, R., 2007. Základy politológie. Bratislava: SPN – Mladé letá.


© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah