10.10 Náboženská komunikačná sféra - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR

Náboženská komunikačná sféra
  • vzťahuje sa na sociálnu inštitúciu náboženstva a na sféru sakrálna
  • dominantným komunikačným registrom v rámci tejto sféry je kresťanský makrosociálny register

Kresťanský makrosociálny komunikačný register sa diferencuje na:
  • rímskokatolícky, gréckokatolícky, pravoslávny, evanjelický... makrosociálny komunikačný subregister
  • kňazský, rehoľnícky a laický mikrosociálny komunikačný register

Žánre náboženskej komunikácie
sa môžu realizovať ako liturgické, paraliturgické alebo extraliturgické. Osobitnou skupinou sú biblické žánre (napr. žalm, evanjelium...) a profetické žánre (napr. proroctvo). Ku kľúčovým žánrom patrí:
  • homília
  • katechéza
  • kerygma
  • modlitba
  • liturgický dialóg
  • svedectvo

Prienik s inými sférami
  • vedecká komunikačná sféra
  • mediálna komunikačná sféra
  • administratívno a právna komunikačná sféra
  • sféra literárnej komunikácie
  • komunikačná sféra hudby

Dominantné výrazové prostriedky
  • performatíva, performatívne výpovede
  • špecifická náboženská lexika vychádzajúca z biblických textov a lexika s posunutým významom oproti profánnej komunikácii
  • konvenčné metafory s pohybovými verbami
  • opakovacie figúry
  • vyšší výskyt interjekcií
  • vokatív
  • postponovanie prívlastku








© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah