9.1 Základné pojmy - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
9 SOCIOŠTYLISTIKA

Socioštylistika sa zaoberá skúmaním socioštylistickej informácie ako súčasti komplexnej informácie kódovanej v štylistickej a štýlovej kvalite, resp. kvalitách textu. Ide o sociálnu informáciu vyjadrenú jazykovými a parajazykovými prostriedkami ako vonkajšími formálnymi prostriedkami štylémy.
Člení sa na makrosocioštylistiku a mikrosocioštylistiku.
Predmetom skúmania makrosocioštylistiky je:
  • Štylistické kódovanie a dekódovanie variability charakteru sociálnej aktivity, inštitucionalizovaných sociálnych aktivít a ich kombinácií a inštitucionalizovaného preferovaného jazykového a parajazykového správania. Opiera sa o štylistické a štýlové kvality realizované štylémami, ktorých vonkajšia forma signalizuje rečový prejav ako realizovaný určitým makrosociálnym komunikačným registrom.
  • Štylistické kódovanie a dekódovanie variability jazyka ako stratifikovaného systému, uplatňujúceho sa v sociálnom správaní sa ľudí. Opiera sa o štylistické/štýlové kvality realizované štylémami, ktorých vonkajšia forma signalizuje rečový prejav ako realizovaný určitou varietou jazyka. V súvislosti so slovenčinou sa sústreďujeme na nasledujúce variety: spisovnú, bežnú štandardnú (a jej varianty), subštandardné, interdialektové a dialektové variety.
  
Predmetom skúmania mikrosocioštylistiky sú:
  • štylistické a štýlové kvality realizované štylémami, ktorých vonkajšia forma signalizuje:
      • sociálnu identitu tvorcu a prijímateľa textu, ich sociálne statusy a sociálne roly,
      • skupinovú identitu účastníkov komunikácie,
      • sociálne vzťahy medzi komunikantmi,
      • horizontálnu aj vertikálnu sociálnu vzdialenosť (proxemiku) medzi komunikantmi,
      • hodnoty sociálneho správania sa.









BALEGOVÁ, O., 2005. Kultúra a spoločnosť v systémovom a komunikačnom prostredí. In: BOLFÍKOVÁ, E. Medzi občanom a štátom. Kontexty slobody, demokracie a spravodlivosti. Košice: Univerzita P. J. Šafárika, s. 15 – 39.
BROWN, R., 1977. Introduction. In: C. Snow a Ch. Ferguson, eds. Talking to children: language input and acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, s. 1 – 23.
FERGUSON, Ch., 1977. Baby talk as a simplified register. In: C. Snow a Ch. Ferguson, eds. Talking to children: language input and acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, s. 237 – 253.
GIDDENS, A., 1999. Sociologie. Praha: Argo.
HORECKÝ, J., 2000b. Slančová, D.: Reč autority a lásky (Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity 1999. 224 + 51 s. In: Jazykovedný časopis. Roč. 51, č. 1, s. 44 – 46.
KELLER, J., 1992. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.
KOŘENSKÝ, J., J. HOFFMANNOVÁ, J. MÜLLEROVÁ et al., 1999b. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
KRÁĽOVÁ, Ľ., 2007. Sociálne inštitúcie. Politika. Náboženstvo. Rodina. Prešov: KM-Systém, s. r. o.
MERGEŠ, J., 2016. Textové stereotypy komentátorského prejavu v priamych televíznych prenosoch z futbalu. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
OLOŠTIAK, M., 2011. Aspekty teórie lexikálnej motivácie. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
SLANČOVÁ, D., 1999. Reč autority a lásky. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
SLANČOVÁ, D. a S. ZAJACOVÁ, 2007. Komunikačný register ako prostriedok verbálnej socializácie dieťaťa. In: O. Orgoňová, ed. Jazyk a komunikácia v súvislostiach II. Bratislava: Univerzita Komenského 2007, s. 153 – 163.
ŠLOSÁR, D., 2021. Sociálne inštitúcie a sociálne organizácie. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah