10.6 Mediálna komunikačná sféra - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR

  • Médiá sú konštitutívnou sociálnou inštitúciou. Zúčastňujú sa na distribúcii a regulácii moci a autority. Sú orientované na informovanie o aktuálnych javoch, na ovplyvňovanie verejnosti, ale aj na zábavu, oddych či inšpiráciu.
  • Významná pozícia mediálnej komunikačnej sféry vyviera zo všeobecnej dostupnosti, otvorenosti, ľahkej obsluhy a každodennej prítomnosti médií.
  • Mediálnu komunikačnú sféru možno v súčasnosti považovať za multimediálnu, resp. multimodálnu. To znamená, že mediálne organizácie oslovujú publikum prostredníctvom viacerých kanálov, zapájajúc do komunikácie viacero vnemov (napr. tlač + internet + sociálne siete + podcast).
  • Médiá sa najčastejšie vymedzujú podľa spôsobu vzniku na médiá tlačové (napr. noviny, časopisy) a médiá elektronické (napr. rozhlas a televízia). Pomerne komplexnú sociálnu inštitúciu médií možno rozdeliť na čiastkové komunikačné sféry: komunikačná sféra tradičných médií (tlačová, rozhlasová, televízna komunikačná sféra) a internetová komunikačná sféra.
  • Komunikačná sféra tradičných médií je daná vzťahom oficiálne či organizované médium – masové rozptýlené anonymné publikum. Daná komunikácia prebieha verejne, prostredníctvom profesionálov, spravidla jednosmerne bez možností výmeny rolí, je nepriama s posunutou spätnou väzbou a je pravidelná, resp. nepretržitá.
  • Internetová komunikačná sféra je takisto daná vzťahom médium – publikum, resp. médium – používatelia, avšak tu môže dochádzať aj k výmene rolí, komunikácia sa stáva priamejšou, spätná väzba môže byť aj okamžitá; médium nemusí byť organizované a profesionálne, môže ním „byť“ aj jednotlivec.
  • Komunikácia v komunikačnej sfére tradičných médií sa uplatňuje na jednej strane prostredníctvom žurnalistiky, resp. jej výstupov v podobe žurnalistických žánrov, na druhej strane sa v mediálnej komunikačnej sfére uplatňujú aj dramatizované či umelecké žánre.
  • Mediálna komunikačná sféra v istom zmysle v sebe tematicky sústreďuje vybrané sociálne skutočnosti zo všetkých ostatných komunikačných sfér, lebo ako taká je záznamom celého verejného života, avšak stvárňuje ich komunikačným registrom typickým pre mediálne prostredie.
  • Obsahy štylém textov mediálnej komunikačnej sféry sú sústredené okolo viacerých centrálnych štylistických kvalít, ktoré sú odrazom funkcií konkrétneho mikrosociálneho komunikačného registra. Napríklad spravodajský mikrosociálny komunikačný register inklinuje k pojmovosti, publicistický mikrosociálny komunikačný register inklinuje k subjektívnosti a zážitkovosti, moderátorský mikrosociálny komunikačný register inklinuje k sociatívnosti.
  • Komunikácia v mediálnej komunikačnej sfére sa realizuje prostredníctvom celej palety žurnalistických a dramatických žánrov, ktoré sú určované v prípade žurnalistiky základnou funkciou pripravovaného textu, v prípade dramatických žánrov zamýšľaným pôsobením a cieľovou skupinou.







© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah