6.3 Pravidlá vyplývajúce zo zákonitostí textovej výstavby - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
6 PRAGMAŠTYLISTIKA

Pravidlá vyplývajúce zo zákonitostí textovej výstavby

  • Druhú skupinu pravidiel, na pozadí ktorých uvažujeme o miere efektívnosti komunikácie, tvoria štyri princípy. Ide o princípy vyplývajúce zo zákonitostí textovej výstavby:
      • princíp postupnosti,
      • princíp prehľadnosti,
      • princíp ekonómie,
      • princíp expresivity.
  • Súbor pravidiel, ktoré vyplývajú zo zákonitostí textovej výstavby, naznačuje, že pri uvažovaní o efektívnosti komunikácie sa budeme riadiť práve štruktúrno-kompozičným prístupom k textu, v rámci ktorého nie je základom vzťah medzi komunikantmi, ale vzťah medzi textovými jednotkami a to, ako sa usporiadaním jednotiek vytvára zmysluplný celok.
  • Hoci princípy postupnosti, prehľadnosti, ekonómie a expresivity nevyplývajú z interpersonálnych vzťahov medzi komunikantmi (ako prvá skupina princípov a zásad), javy, na ktoré poukazujú, tieto vzťahy odrážajú. Spôsoby, akými sa princípy vyplývajúce zo zákonitostí textovej výstavby v texte/komunikáte realizujú, majú tendenciu sa opakovane realizovať v príslušnej komunikačnej sfére a rozličných, jej prislúchajúcich, komunikačných situáciách.
  • V rámci interpretácie komunikačne efektívneho textu sa pýtame, akými štýlovými a štylistickými kvalitami text disponuje, čím sa pri percepcii textu vytvára príslušný štylistický účinok, ktorý na základe svojej jazykovej, komunikačnej a axiologickej kompetencie označíme (v rámci svojho percepčného vedomia) ako efektívny, menej efektívny či neefektívny; pričom berieme do úvahy, že miera efektívnosti môže mať nekonečne veľa stupňov.
  • Tak ako pri kooperačnom a zdvorilostnom princípe platí, že ich platnosť v komunikácii nie je konštitutívna, nejde o normatívny podsystém, ktorý používateľov jazyka zaväzuje k určitému správaniu, nemajú absolútnu platnosť, ale sú skôr odporúčaniami, radami, ani princípy vyplývajúce zo zákonitostí textovej výstavby nemožno zovšeobecniť, ich uplatnenie sa viaže na konkrétny jazyk, preto je variabilné. Pragmaštylistické nazeranie na princípy efektívnosti je úzko prepojené so socioštylistikou, miera efektívnosti komunikátov sa realizuje s ohľadom na ich uplatnenie vo vybraných komunikačných sférach (v rámci nášho jazykovo-kultúrneho spoločenstva).
  • Princíp postupnosti vychádza z odporúčania, že text by mal byť komunikovaný tak, aby si ho percipient mohol v čase ľahko dekódovať. Zachovanie postupnosti, lineárnosti v texte sa dosahuje na pozadí niekoľkých princípov, ktoré sa na výstavbe textu zúčastňujú. Ide o:
      • kompozičné členenie, primerané téme a komunikačnému zámeru;
      • primerané odsekové členenie;
      • dodržanie slovosledných princípov.
  • Princíp prehľadnosti sa realizuje na pozadí týchto odporúčaní:
      • štylizovať text tak, aby sa sémanticky susediace prvky dostávali k sebe čo najbližšie,
      • vyhýbať sa logicky defektným a ťažko prehľadným konštrukciám,
      • vyhýbať sa nejasnosti a dvojznačnosti.
      • Uvedené odporúčania naznačujú, že princíp prehľadnosti stojí najbližšie k zásade spôsobu, bližšie rozvíjajúcej kooperačný princíp; je však úzko zviazaný aj s princípom postupnosti, keďže primerané kompozičné a odsekové členenie vrátane dodržiavania slovosledných princípov sa podieľa na miere prehľadnosti, a tým aj zrozumiteľnosti textu.
  • Princíp ekonómie je podmienený cieľom byť v komunikácii úsporný, čo vyjadruje odporúčanie štylizovať prejav tak, aby sa utvorila rovnováha medzi úsporou námahy oboch komunikantov – aby ekonomicky štylizovaný prejav bol zároveň zrozumiteľný. Ekonómia však neznamená lakonickosť, stručnosť, mechanické skracovanie vyjadrovania bez ohľadu na komunikačné činitele.
      • Princíp ekonómie teda nespočíva v odporúčaní povedať menej, hoci v najširšom chápaní aj rozsah určitého žánru reprezentuje uplatnenie tohto princípu, ale v uprednostňovaní takých jazykových a nejazykových prostriedkov, ktoré šetria čas aj energiu na strane tvorby aj percepcie, čím sa komunikačný efekt posilňuje. V tomto zmysle sa princíp ekonómie úzko dotýka aj zásady kvantity.
  • Princíp expresivity má oproti princípom postupnosti, prehľadnosti a ekonómie nadradenú pozíciu, pretože sa dotýka aj komunikantov a vzťahov medzi nimi – nejde len o záležitosť textovej výstavby; zahŕňa aj expresívny a estetický aspekt komunikácie.
      • Rešpektovanie princípu expresivity sa stáva prostriedkom efektivity komunikácie predovšetkým tým, že v texte je výraznejším spôsobom, obrazne povedané, prítomný človek – a takýto text sa vo všeobecnosti, samozrejme, pri zachovaní spomínanej miery, vníma ľahšie.
      • V užšom chápaní expresivity ako „výraznosti textu“ (reprezentujúcej to, čo expresívnosť vyjadruje), sa princíp expresivity môže vyjadriť: hláskoslovne, slovotvorne, slovnodruhovo, sémanticky, nezvyčajnou konštrukciou, nápadným kompozičným členením textu.
      • V širšom chápaní expresivity ako „pôsobnosti textu“ (reprezentujúcej to, čo expresívnosť vyvoláva), sa princíp expresivity môže vyjadriť: (i) s ohľadom na komunikačné komponenty v príslušnej komunikačnej sfére a jej podmienenej špecifickej situácii vrátane komunikantov a ich individuálnych skúseností; (ii) s ohľadom na ďalšie výrazové kategórie štýlu.











© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah