Praktická štylistika - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
17 PRAKTICKÁ ŠTYLISTIKA

Praktická štylistika sa zameriava na praktickú štylizáciu textu v rozličných komunikačných sférach. Základnou otázkou, na ktorú hľadá odpoveď, je to, ako máme štylizovať, ako pristupovať k tvorbe textu.

Od základnej myšlienky, ktorú chceme komunikovať, až po samotný komunikačný akt môžeme v duchu chápania rétoriky vyčleniť päť základných častí:
  • inventio: vyhľadávanie látky a dôkazov,
  • dispositio: usporiadanie tém,
  • elocutio: štylizácia,
  • memoria: zapamätávanie,
  • actio, pronuntiatio: prednes.


Fázy textotvorného procesu (slohotvornej činnosti) v školskej praxi

Každý jazykový prejav –
ústny i písaný – je zložitý proces. Autor aj adresát počas neho prechádzajú istými etapami. Z didaktického hľadiska rozdeľujeme textotvorný (slohotvorný) proces (činnosť) na niekoľko fáz (častí):
  • Motivácia – impulz na písanie.
  • Výber témy – má najväčší vplyv na postoj a motiváciu k tvorbe komunikátov.
  • Invencia – fáza zhromažďovania informácií, myšlienok, asociácií k téme.
  • Selekcia – fáza výberu tematických prvkov + osnova metóda, ktorá pomáha žiakom usporiadať si myšlienky pred samotným štylizovaním textu a premyslieť si jeho členenie.
  • Kompozícia fáza usporiadania myšlienok a štrukturácie témy na úvod – jadro – záver.
  • Štylizácia – tvorba konceptu, plynulá tvorba textu bez prerušovania.
  • Úprava textu – fáza spresňovania, dopĺňania, vylepšovania, kladenia si kontrolných otázok týkajúcich sa významovej a výrazovej stránky vznikajúceho textu.
  • Korektúrakonečná úprava textu, záverečná kontrola rešpektovania platných jazykových noriem.
  • Publikáciauverejnenie práce – konečná a zároveň motivačná fáza textotvorného procesu.


Princípy a východiská tvorivého písania


Tvorivé písanie označuje formatívnu činnosť, pri ktorej pisateľ originálnym spôsobom podlieha procesu písania, ale i vedný odbor, ktorý sa zaoberá teoretickými aspektmi tvorenia textu a vlastnou didaktikou.
V procese tvorivého písania dospieva pisateľ ku konštruktívne novému dielu, ktorého hodnotu možno akceptovať ako pozitívnu.

Tvorivé písanie ako súčasť komunikačno-slohovej výchovy
  • pomáha pisateľovi reflektovať vlastné vyjadrenie zacielením záujmu pisateľa na určený jav; pisateľ používa v školských podmienkach v procese tvorivého písania jazyk ako nástroj tvorivosti;
  • nie je opozíciou k súčasnej didaktike, je jej doplnením a pokračovaním.
 
Cieľom tvorivého písania je rozvíjanie individuálneho štýlu pisateľa.
Tvorivé písanie je celým komplexom stratégií a postupov, zahŕňa v sebe rôznorodé činnosti s produkovaným i recipovaným textom, verbálnymi i neverbálnymi prostriedkami komunikácie.

Na rozdiel od „klasickej“ slohovej výchovy, ktorá je zameraná na individuálnu tvorbu textov, tvorivé písanie často využíva techniky skupinovej práce, skupinové riešenie problému, kolektívnu tvorbu textu a jeho prezentáciu.


Techniky tvorivého písania

Techniky tvorivého písania – pracovné postupy, prostredníctvom ktorých sa pisateľ/žiak môže inšpirovať pri tvorbe textu, kvôli sprehľadneniu sa zvyčajne rozdeľujú do príslušných skupín na základe viacerých hľadísk.
Metódy a aktivity tvorivého písania presahujú jazykové hodiny (hodiny materinského jazyka i cudzích jazykov).

Tvorivé písanie nemožno zamieňať s komunikačnou a slohovou výchovou, je však jej doplnením a nadstavbou. Jeho výhodou je to, že umožňuje žiakom prekonávať problémy spôsobom primerane náročným ich momentálnym dispozíciám a zrelosti.





 
  1. Prelistujte si vybranú učebnicu (učebnice) slovenského jazyka a uvažujte nad tým, či sú slohové témy v nich motivačným činiteľom textotvornému procesu (či motivujú k tvorbe súvislých prejavov žiakov).

  2. Navrhnite zaujímavé, nevšedné témy, ktoré by podľa vás mohli zatraktívniť hodiny slohovo-komunikačnej výchovy vo vybranom ročníku ZŠ/SŠ. Ich účinnosť si overte počas najbližšej pedagogickej praxe.

  3. Z pedagogickej praxe si prineste koncepty súvislého žiackeho prejavu a analyzujte najčastejšie chyby v nich. Pokúste sa uvažovať nad spôsobom ich eliminovania.

  4. Pokúste sa navrhnúť niekoľko možných spôsobov publikácie žiackych prác na určitú tému. Môžete pritom využiť aj skúsenosti z pedagogickej praxe, prípadne si môžete svoje návrhy počas praxe overiť.

  5. Do scenárov svojich hodín počas najbližšej pedagogickej praxe premyslene začleňte vybrané techniky (aktivity) tvorivého písania. Uvažujte nad benefitmi, ktoré počas vyučovania jazykovej, slohovej i literárnej zložky prinášajú žiakom aj učiteľovi.




BETÁKOVÁ, V. a Ž. TARCALOVÁ, 1984. Didaktika materinského jazyka. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
BIELEKOVÁ, K. a E. ZVALENÁ, 2012. Tvorivé písanie vo vyučovaní jazyka a slohu (pre nižšie sekundárne vzdelávanie). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika (Lexikon výukových a hodnoticích metod). Praha: Grada.
ČECHOVÁ, M., 1985. Vyučování slohu (Úvod do teórie). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ČECHOVÁ, M., 1998. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
ČMEJRKOVÁ, S., F. DANEŠ a J. SVĔTLÁ, 1999. Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
DOČEKALOVÁ, M., 2014. Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích. Praha: Grada.
ELIAŠOVÁ, V. et al. 2005. Creative writing I. Handbook for English language teachers. Bratislava: MPC Bratislavského kraja.
ELIAŠOVÁ, V., 2006. Vymedzenie pojmu tvorivé písanie pre cudzojazyčnú výučbu. In: Zborník zo Sympózia o tvorivom písaní. Bratislava: MPC Bratislavského kraja, s. 41 – 52.
ELIAŠOVÁ, V., 2017. Tvorivé písanie a možnosti jeho využitia v edukačnom procese. Bratislava: Univerzita Komenského.
ELIAŠOVÁ, V., 2018. Tvorivé písanie na strednej škole (Oriešok tretí – učebný text z edície Tri oriešky). Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
FIŠER, Z., 2001. Tvůrčí psaní. (Malá učebnice technik tvůrčího psaní.). Brno: Paido.
GERMUŠKOVÁ, M., M. PETRÍKOVÁ a N. ČEKLOVSKÁ, 2013. Tvorivé literárne písanie. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
HARČARÍKOVÁ, P. a M. KLIMOVIČ, 2011. Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
HARČAROVÁ, K., A. LAZUROVÁ a L. HUDECOVÁ, 2008. Inonárodné pohľady na problematiku vyučovania jazyka a literatúry (Výťah z prekladov na skúšku z cudzieho jazyka). Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela.
HNÍK, O., 2007. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H.
HUDECOVÁ, L. 2007. Tvorivosť v slohovom vyučovaní. In: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii. Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. 419 – 423.
KLIMOVIČ, M., 2009. Tvorivé písanie v primárnej škole. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy.
KLIMOVIČ, M., 2016. Detský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity.
KLIMOVIČ, M., 2018. Tvorivé písanie v primárnom vzdelávaní (Oriešok prvý – učebný text z edície Tri oriešky). Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
LIPTÁKOVÁ, Ľ. et al., 2011, 2015. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 1., 2. vyd. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
PALENČÁROVÁ, J., J. KESSELOVÁ a J. KUPCOVÁ, 2003. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
SLANČOVÁ, D. 1994, 1996. Praktická štylistika. Štylistická príručka. 1., 2. vyd. Prešov: Slovacontact.
VRÁBLOVÁ, T., 2018. Tvorivé písanie v nižšom strednom vzdelávaní (Oriešok druhý – učebný text z edície Tri oriešky). Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.


© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah