8.2 Štylistika emocionality - štylistika

ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY
(online cvičebnica)
ÚVOD DO ŠTÚDIA INTERAKTÍVNEJ ŠTYLISTIKY (online cvičebnica)
Prejsť na obsah
8 PSYCHOŠTYLISTIKA

Štylistika emocionality

  • Podľa procesuálnej štylistiky, ktorou je aj interaktívna štylistika, štýl nie je imanentnou vlastnosťou textu, ale výsledkom interakčných procesov. Štýl verbálnej interakcie a štýl psychických procedúr, ktoré sú súčasťou procesov produkcie a recepcie, nemožno od seba oddeľovať.
  • Pri štylistike emocionality sa uvedené uvažovanie ukazuje ako naliehavejšie, keďže rovnako ako štýl, aj emócie majú procesuálnu povahu. Emócie sú psychickým prafenoménom, ide o nestále štruktúry, procesuálne entity, ktoré sa vyznačujú rýchlou premenlivosťou, pomenúvajú to, čo sa deje v čase, ich platnosť sa mení; majú výrazne situačný charakter, sú podmienené momentálnymi okolnosťami alebo situáciou a so zmenou tejto situácie zanikajú alebo slabnú.
  • V rámci štýlu o emóciách uvažujeme v súvislosti s tým, že sa podieľajú na realizácii výrazovej kvality emocionálnosť, kvality „prúdiacej“ v dvoch smeroch: vyjadrujúcej emócie a emócie vyvolávajúcej (podnecujúcej) kvality.
  • Emocionálnosť ako výrazová kategória štýlu je zážitková kvalita, jej zmysel je „vnímateľný“ formou prežívania. Jej príbuznými kvalitami sú expresívnosť (emocionálnosť však nemožno s expresívnosťou stotožňovať), subjektívnosť, markantnosť, kontrast či sila výrazu. Pri interpretácii expresívnosti aj pri interpretácii emocionálnosti potrebujeme brať do úvahy jazykový a mimojazykový kontext v ich vzájomnom prieniku a rovnako tiež ich spätosť s výrazovou kvalitou subjektívnosť, ktorú tieto dve kvality rozvíjajú.
  • Dôležitým znakom emócií je ich podmienenosť ďalšími faktormi, napr. okolitým prostredím, konkrétnym subjektom či predmetom, na ktorý sa určitá emócia zacieľuje, čím sa modifikuje jej prežívanie. S emocionálnosťou sa tak rovnako prepája aj kvalita interaktívna intencionálnosť, ktorá sa v texte napĺňa v súlade s úsilím vyvolať na strane prijímateľa zmenu, reakciu (či už ide o fatickú, reaktívnu, erotetickú, persuazívnu či, vzhľadom na subjektívno-hodnotiaci rozmer, postojovú intencionálnosť).
  • Emócie (v podobe emocionálnosti) sa môžu vyjadriť tematicky, jazykovo aj nejazykovo, v psychológii sa výrazom emócií rozumie predovšetkým mimický výraz.
  • Podstata chápania emócií naprieč výrazovými kategóriami štýlu, ktoré už ako aktivizované kvality v texte, majú svoju platnosť. Ukazuje sa, že jediná lingvisticky zameraná disciplína, ktorá dokáže „zachytiť“ emócie v texte, je práve štylistika. Fonológia, morfológia ani lexikológia to nedokážu, štylistika je vedná disciplína, ktorá skutočne vníma texty ako výsledok komplexných interakčných procesov, v rámci rôznorodých medziľudských interakcií.
  • Emocionálnosť má zastúpenie vo viacerých komunikačných sférach, možno spomenúť napr. náboženskú sféru, literárnu sféru, mediálnu sféru, športovú, reklamnú či politickú komunikačnú sféru. Prirodzené postavenie má však emocionálnosť v komunikačnej sfére bežnej komunikácie.





Prečítajte si:


© 2021-2022 - FF PU v PREŠOVE
Návrat na obsah